Det er de færreste af os, der læser en tekst fra den ene ende til den anden. HEr får du svaret på, hvad du kan gøre for at få flere til at læse mere

Du skal ikke regne med, at folk læser alt det, du har skrevet fra den ene ende til den anden.

Det er de færreste, der gør det.

Forskellige undersøgelser viser, at op til 80% af os skimmer tekster. Men pyt med det præcise tal. Det, du skal bide mærke i, er bare, at de fleste af os hopper rundt i en tekst. Vi starter måske med overskriften, triller lidt ned og ser, hvad der fanger os. 

Den viden er ret vigtig for dig, der skriver tekster.

For uanset hvor værdiskabende dit blogindlæg, dit nyhedsbrev, din pressemeddelelser eller [indsæt selv random tekst] er, bliver din tekst kun læst, hvis den inviterer læseren ind. Der er ingen, der nogensinde har følt sig inspirereret til at læse et tætskrevet blogindlæg på 500 linjer eller en tætskreven A4 side. Fordi sådan en tekst ser kedelig og træls ud.

 

7 ting du skal implementere i din tekst, hvis du vil have nogen til at læse den

Løsningen er at give din tekst mange indgange – og det gælder uanset, om du skriver blogindlæg, nyhedsbreve, salgstekster, webtekster og ja you name it.

Og hvad mener jeg så med “mange indgange”?

Jeg mener, at du skal gøre det let for læseren at komme i gang med din tekst. Du skal skrive din tekst, så der mange steder er noget, der fanger øjet og inspirer til at komme i gang. Din tekst skal kort sagt se læsevenlig ud

Brug for eksempel:

  • Lister og punktopstillinger
  • Gode mellemrubrikker, dvs. små overskrifter undervejs, der giver læseren lyst til at læse
  • Billeder med en spændende billedtekst
  • Luft (sørg for at bruge enter-tasten, så du ikke laver en mur af tekst)
  • Fremhævede citater eller sætninger, fx med fed, skråskrift, en anden farve eller tekststørrelse
  • En overskrift og nogle første sætninger, der bare spiller – de får typisk opmærksomheden først, og hvis læseren ikke bliver fanget her, så kan resten være ligemeget.

En god tommelfingerregel når du for eksempel skriver blogindlæg eller nyhedsbreve er, at der altid skal være noget, der bryder din tekst. Uanset hvor man befinder sig henne i din tekst, skal man kunne se noget, der skiller sig ud.

Prøv at kigge på din seneste tekst.

Ligner den noget, du selv ville have lyst til at læse?

Bruger du for lang tid på at få ideer til det, du skal skrive? 

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, og få min populære guide med 5 metoder, der lærer dig at få ideer til, hvad du kan skrive i dit nyhedsbrev, på din blog eller de sociale medier:

Vil du være bedre til at skrive?

Skriv dig til resultater

Skriv dig til resultater

Det kan sagtens svare sig at være god til at skrive. Læs med her, og se et par konkrete eksempler på resultater, jeg har opnået blot med velvalgte ord. Da jeg startede som selvstændig, var jeg...