Det er svært at fange folks opmærksomhed på de sociale medier i dag! Der er så mange virksomheder, der deler content på Instagram, Facebook og LinkedIn. Og der er så mange, der kæmper om pladsen, at selv hvis du deler værdifuldt content, kan det være svært at få opmærksomhed.
Så hvad kan du gøre for at sikre, at netop dine opslag bliver læst?
Og hvordan skriver du, så folk liker og kommenterer det, du deler?
Udover at poste værdiskabende content og gøre det regelmæssigt, så kan du også sørge for, at dine opslag er skrevet rigtigt. At de starter rigtigt og slutter rigtigt.
Du skal sørge for, at dine opslag er skrevet, så de
- får dine følgere til at stoppe op
- giver læst til at læse dit opslag
- skaber så meget engagement som muligt (fordi algoritmen bedst kan li’ opslag med mange likes, kommentarer, delinger eller gemte).
1. Skriv opslag med scroll-stopper-effekt
Du bør tænke ligeså meget over de første 1-3 linjer i dine opslag, som du tænker over emnelinjerne i dine nyhedsbreve og overskrifterne til dine blogindlæg. For det er nemlig lige præcis det, det er.
De første linjer er din overskrift.
Det som dine følgere og andre kan se, inden de klikker ‘læs mere’ skal være så interessant, at det får dem til at stoppe op.
Så husk, at start med noget, der er spændende og relevant for din målgruppe. Start med noget, der vækker deres interesse. Som gør dem nysgerrige eller provokerer dem. Noget som gør det helt tydeligt, at her er noget, som er værd at bruge sin tid på.
Det kan være godt at starte med:
- at stille et spørgsmål, som man gerne vil ha’ svar på.
- at skrive et skarpt statement.
- et sjovt fact.
- et citat som en del af en lille anekdote.
- at fremhæve værdien (altså ‘5 tips til xxx’ og den slags).
2. Skriv opslag, der bliver læst
Hvis du lykkes med at skrive en fantastisk første linje, så er du faktisk allerede langt i forhold til at få folk til at læse med. Det du skriver, skal selvfølgelig være spændende og relevant for at få folk til at læse, men ellers er det, der kan få folk til at falde fra igen, hvis du skriver for svært eller for kedeligt.
Her får du et par gode råd til at sikre, at det ikke sker:
Sørg for luft og mange små afsnit
Det handler om at få din tekst til at se mere indbydende og mere læsevenlig ud. Folk bliver trætte på forhånd, hvis du skriver massive tekstklumper.
Skriv som du taler
De sociale medier er et uformelt mødested. Derfor er det super vigtigt, at du skriver nede på jorden og i et helt almindeligt sprog med ord, du også bruger til hverdag. Drop alle skriftssprogsord – det får dine følgere til at kede sig og finde på noget andet at lave.
Brug mange punktummer og nemme ord
Dine opslag skal være nemme at læse. Ikke fordi dine følgere er dumme, men fordi de fleste bruger de sociale medier, som underholdning og tidsfordriv, og vi har en tendens til at scrolle forbi “det svære”. Der er ingen, der finder en ordbog frem for at slå dine fagudtryk op, og ingen der nyder at læse sætninger på 7 linjer.
Brug punktopstillinger
Hvis din tekst er nemmere at skimme er det en fordel. Du kan bruge emojis til at lave punkter med.
Husk max et budskab pr opslag
Sørg for at holde dig til én pointe pr opslag. Hvis det du skriver stritter i flere retninger, vil folk hurtigere falde fra og de vil ha’ sværere ved at forholde sig til dit budskab = mindre engagement.
Skriv med humor
Det handler om kontekst – og de sociale medier bliver i høj grad brugt som underholdning, tidsfordriv og overspringshandling. Derfor er det en KÆMPE fordel, hvis du kan underholde fx med sjove formuleringer.
3. Skriv, så du skaber engagement
Hvis dit opslag får mange likes, kommentarer eller delinger, så sender det et signal til algoritmen om, at du har delt noget godt. Og så vil flere se dit opslag. Og dermed dit budskab.
Det gælder også, hvis der er mange, der gemmer dit opslag.
Derfor skal du ALTID gå efter at slutte dit opslag på en måde der skaber engagement.
Opfordr til at like, hvis de vil se flere opslag fra dig.
Opfordr til at gemme, hvis de kunne bruge dit gode råd.
Opfordr til at dele med en ven, kollega eller anden relevant person.
Stil et spørgsmål, som man godt gider at svare på. Tænk på at spørge om noget, der er nemt og ligetil. De fleste stiller alt for svære spørgsmål på de sociale medier, og den slags resulterer desværre i nul eller kun få svar.
TIP: Du skal ikke opfordre til det hele på én gang – hvis du vil ha’ flest mulige til at reagere på dit opslag, så skal du udvælge ét call-to-action og nøjes med at opfordre til én ting, du gerne vil ha’ folk til.
Skyd genvej til spændende opslag til facebook, Instagram og LinkedIn
Hvad skal du helt konkret starte med for at skrive opslag med scroll-stopper-effekt? Og hvordan skriver du spændende om det samme emne igen og igen?
I minikurset ‘8 opskrifter til succesfulde SoMe’-opslag får du en værktøjskasse, som du nemt kan bruge til at skrive mere spændende opslag med.
Kurset indeholder 8 go-to-opskrifter, som kan varieres i det uendelige samt eksempler på, hvordan du bruger dem.
