Onlinekurser, e-bøger og andre digitale produkter. Der er mange muligheder for at drive en virksomhed online, men der er også mange ting, der skal være styr på!
Jeg får ekstremt mange spørgsmål om det at drive en onlineforretning, og jeg kan godt forstå det, for det er virkelig en branche, der er i vild vækst.
Jeg vil nødig gøres til ekspert på området, men jeg har ikke noget imod at dele mine erfaringer.
Derfor finder du her svar på nogle af de spørgsmål, jeg oftest får:
1. Hvilken kursusplatform?
Jeg opbevarer alle mine onlinekurser og e-bøger hos Simplero, der er udviklet til at sælge digitale produkter.
Jeg valgte Simplero, fordi jeg allerede kendte platformen som bruger, og fordi det var den platform, jeg bedst kunne lide som bruger. Det gode ved Simplero er, at det er et systemet med enormt mange muligheder, og at det er super nemt at sætte kurser, betalingsystemer, upsells og alverdens triggere op og få det hele til at spille sammen – også med nyhedsbreve.
Derudover er deres support hurtig og på dansk.
Ulempen ved Simplero er, at det kan virke uoverskueligt i starten. Netop fordi der er så mange muligheder og funktioner.
Er Simplero perfekt? Nej. Men det tror jeg ikke, at der er nogen kursusplatforme, der er.
Hvis du har lyst til at prøve Simplero så, så plejer man at kunne få en gratis trial (affiliate link).
2. Hvad gør man med betaling?
Jeg bruger Stripe og Nets, hvor der også er mulighed for at tilkoble mobile pay. Det første er super nemt at sætte op, og det andet er virkelig bøvlet at komme i gang med.
Begge dele er sat op igennem Simplero (affiliate link) med hjælp fra deres support.
3. Hvilket nyhedsbrevssystem?
Jeg startede med mailchimp, men de sidste par år har jeg sendt nyhedsbreve ud igennem Simplero (affiliate link). Der er nogle nyhedsbrevs-eksperter, der ikke vil anbefale, at man bruger et system som Simplero til den slags. Men jeg kan vitterligt ikke se hvorfor, for det er så NEMT at ha’ det hele samlet i et system, fordi jeg så nemt kan segmentere i dem, jeg vil sende nyhedsbreve til.
Fx kan jeg sende til dem, der har købt et eller flere bestemte kurser eller dem, der er nået til et bestemt sted i kurserne eller dem, der har klikket på et bestemt link. Super nemt.
Jeg er ikke nyhedsbrevsekspert ift. det tekniske, men jeg har gode erfaringer med Simplero (affiliate). Og ja, hvis du skulle være i tvivl, så er jeg ret glad for Simplero 😉
4. Udstyr til at optage med?
Jeg bruger en snowball mikrofon fra Blue yeti og kameraet på min computer (som er en forholdsvis ny MacBook Air), og så har jeg et kontor med god akustik til at optage i. Det fungerer perfekt, og det kræver vitterligt ikke et større setup at komme i gang.
5. Redigeringsprogram?
Jeg redigerer mine videoer i Camtasia. Det er super nemt at bruge, og det kan alt. Jeg kan redigere i flere spor, lave overgange og lægge tekst eller andet lyd på.
Der findes mange andre redigeringsprogrammer, der kan det samme, så vælg blot den, du bedst kan lide og som har de funktioner, du har brug for.
6. Grafik og opsætning af e-bøger, slideshows m.m.?
Jeg sætter mine e-bøger og slideshows op i Canva. Det er super nemt at bruge, men ligesom med så mange andre programmer, så skal man lige lære det at kende, for der er ekstremt mange muligheder.
Jeg har betalingsversionen, hvor der er lidt flere muligheder for at bruge forskellige billeder og lave nogle smarte indstillinger, så det fx er nemt at finde de rigtige farver, men man kan sagtens nøjes med gratisudgaven. Ofte kan man få en gratis prøveperiode. Tjek det ud her.
7. Planlægning af indhold til sociale medier?
Jeg markedsfører mine onlinekurser på de sociale medier, og fordi jeg ikke gider at bruge al min tid på at uploade opslag, så planlægger jeg mit indhold i god tid frem.
Der findes mange forskellige planlægningsværktøjer, som kan noget forskelligt. Hvilket program der er smart for dig, kommer an på dit behov. Jeg bruger Hootsuite, fordi jeg her kan planlægge indhold til både Instagram, Facebook og LinkedIn uden at skulle logge ind flere steder. Smart og nemt, hvis man nu er program-minimalist og ikke gider at oprette brugere 700 forskellige steder.
Man kan sagtens nøjes med den gratis version, men jeg bruger betalingsversionen, da jeg så får adgang til mere statistik og har mulighed for at planlægge flere opslag.