Vil du gerne skrive overskrifter, der får din målgruppe til at klikke på dine blogindlæg, åbne dine nyhedsbreve og i det hele taget bare læse det, du skriver? Så er der 4 faktorer du skal kende for at kunne skrive de bedste, mest fængende og sælgende overskrifter …

 

Har du nogensinde skrevet et nyhedsbrev med en pinligt lav åbningsrate?

Har du nogensinde skrevet et værdifuldt blogindlæg, delt det og undret dig over, hvor få klik det får?

Well.

Sandheden er, at folk har travlt med tusind andre ting.

Der bliver delt og skrevet så meget. Konstant og hele tiden. Vores indbakker er altid fyldt, vores newsfeed på de sociale medier er uendelige og … ja, der er også altid nye serier på netflix, nyheder at opdatere sig på, bøger at læse, opkald fra gode venner og kvalitetstid med børnene at se til. De fleste har tilmed gang i flere ting på én gang, så hvis du vil ha’ nogens opmærksomhed overhovedet, så skal du være skarp. Fra første linje.

Og det er her, at det med gode overskrifter kommer ind i billedet.

Din overskrift skal kunne fange din målgruppes opmærksomhed.

Den skal kunne stoppe deres evige scrollen.

Og vække interesse på en måde, der gør, at de bare MÅ læse videre.

 

Hvad er en god overskrift?

Uanset hvilken tekst, du skriver, så er det de samme principper, du skal bruge, når du skriver overskrifter.

Det betyder, at uanset om du er ved at skrive et nyhedsbrev eller et blogindlæg, et opslag til sociale medier, en tekst til din hjemmeside, en salgstekst, en folder eller [indsæt selv relevant teksttype], så består en god overskrift af de samme elementer.

At fange folks opmærksomhed handler nemlig om psykologi. Og når først du ved, hvad der skal til, så har du et redskab, du kan bruge på tværs af tværs af platforme.

 

Brug de 4 U’er, når du skal skrive din næste overskrift

Men hvordan skriver du så en af de der rigtig gode overskrifter?

Der findes rigtig mange metoder og metoder og modeller til at skrive gode overskrifter. Det har du sikkert opdaget, hvis du har googlet emnet.

Én af de metoder jeg rigtig godt kan lide (fordi den er nem!), er de 4 U’er. Det er en simpel og lynhurtig metode, der kan bruges både til at udvikle gode overskrifter, men også til at teste dem.

De 4 U’er er forkortelser for de 4 elementer, som en stærk overskrift indeholder:

  • Useful
  • Unique
  • Ultra-specific
  • Urgent

 

1. Useful

Useful betyder sådan helt kort forklaret, at din overskrift skal signalere en tydelig værdi. Du skal fremhæve noget, der er brugbart.

Så spørgsmålet er, hvad din målgruppe – læseren – kan få ud af at klikke på din overskrift og læse videre? Hvad får han eller hun ud af at læse dit blogindlæg? Eller købe dit produkt? Det kan være udbyttet, svaret på et spørgsmål, løsningen på et problem, opskriften på en drøm, eller noget andet der på en eller anden måde er noget værd for læseren?

Lever din overskrift op til kriteriet useful, så er du allerede langt.

Eksempler:

  • Sådan bager du en kage
  • Lær at løbe 5 km
  • Find ud af, hvordan du starter en virksomhed

 

2. Unique

Udfordringen i dag er, at de fleste overskrifter ligner noget, som vi har læste MANGE gange før. Vi lever i en tid med content overload, og det betyder, at det er vigtigere end nogensinde at skille sig ud. For ellers er der ingen, der stopper op ved det, du har skrevet.

Din overskrift må kort sagt ikke ligne alt det andet derude.

Så spørg dig selv, hvad du kan fremhæve?

Dit unikke twist, en overraskende pointe, ny viden, et citat eller et statement. Det kan være mange ting, det må bare ikke være noget, vi har set før.

Eksempler:

  • Sådan bager du en kage formet som en enhjørning
  • Lær at løbe 5 km baglæns
  • Find ud af, hvordan du starter en virksomhed – og bliver millionær

 

3. Ultra-specific

Det her kan ikke siges nok gange: Din overskrift skal altid være så konkret som mulig. Jo mere jo bedre.

Derfor skal du overveje:

Er der nogen ord, hvor du kan blive mere konkret og præcis? Er der nogen tal du kan fremhæve eller kan du tage udgangspunkt i en liste? Hvor lang tid vil det tage at læse din tekst? Eller hvor lang tid går der, før læseren kan opnå sit udbytte?

Eksempler:

  • 7 simple trin: Sådan bager du en hindbær-kage formet som en enhjørning
  • Lær at løbe 5 km baglæns på under 20 minutter
  • Find ud af, hvordan du starter en enkeltmandsvirksomhed – og bliver millionær på 3 måneder

 

4. Urgent

Denne faktor er ofte den, der er sværest at få med – og det er heller ikke altid, at det kan lade sig gøre. Men hvis du på nogen måde, kan give indtryk af, at din tekst SKAL læses NU, så har du skruet på en effektiv psykologisk trigger.

Hvordan, du kan bruge urgent-faktoren og give indtryk af, at det haster med at læse, afhænger af, hvilken tekst du er ved at skrive.

Måske har du et tidsbegrænset tilbud i en salgstekst? Måske er der noget, som læseren skal nå at gøre, inden der sker noget bestemt? Måske er det en viden, som er nødvendig at ha’ LIGE NU af en eller anden årsag?

Eksempler:

  • 7 simple trin: Sådan bager du en hindbær-kage formet som en enhjørning, mens det er hindbær sæson
  • Tilbuddet på onlinekurset ‘Lær at løbe 5 km baglæns på under 20 minutter’ slutter om en time
  • Find ud af, hvordan du starter en enkeltmandsvirksomhed – og bliver millionær på 3 måneder, inden din nabo

Test din overskrift

Hvis du kan implementere alle 4 faktorer i din overskrift, så har du helt sikkert fat i noget stærkt. Men husk, at det ikke altid kan lade sig gøre at have alle 4 med.

Det skal give mening.

Og så skal overskriften ha’ en passende længde i forhold til den platform, hvor den skal bruges.

Udover de 4 U’er så vil jeg også gerne ha’, at du tager dette spørgsmål med dig, og altid vurderer din overskrift ud fra netop det spørgsmål:

Ville jeg gide at læse videre, hvis det ikke var mig, der havde skrevet denne overskrift? Virker den seriøst spændende, og som noget der er værd at bruge tid på? 

Vil du have flere gode råd til at skrive?