Hvad skal der til for at få succes med markedsføring i dag? Du skal kunne fange folks opmærksom med ‘noget’, de gider at bruge deres tid på … ellers scroller de bare videre til det næste posts, den næste hjemmeside etc.

 

Da jeg startede som selvstændig, var jeg jaloux på dem, der kunne undervise i at lave video. Jeg misundte dem, der var mega gode til at tage billeder. Og især dem der havde forstand på podcast, for det virkede til at være det nye store, som alle ville betale for at lære.

Jeg kunne jo bare skrive.

Hvem pokker gad at være klogere på det?

Det føltes lidt som om, at det jeg holdt så meget af og i virkeligheden mægtig gerne ville lære andre var blevet sådan lidt … umoderne. Og det ærgrede mig virkelig.

Indtil en sandhed gik op for mig:

 

Copywriting – at kunne skrive, så det er værd at læse – har aldrig været vigtigere!

Der kommer hele tiden nye muligheder for at markedsføre sig. Men copywriting er den grundlæggende disciplin, du ALTID skal bruge.

Selv dine flotte billeder, smarte videoer og spændende podcasts skal jo præsenteret med tekst, der giver målgruppen LYST til at klikke, se og lytte.

Der er ingen, der nogensinde har fået lyst til at se en video, hvor der blot stod “se den her video, jeg har gjort mig virkelig umage med at lave”.

Der bliver delt så meget, og du drukner lynhurtigt i mængden, hvis ikke du formår at være interessant. Og få din målgruppe til at stoppe op.

Du har kun få sekunder og én chance, før din målgruppe scroller forbi dig.

Dine ord og den måde, du skriver på gør hele forskellen.

Derfor er tekst, copywriting, tekstforfatning eller hvad vi nu vælger at kalde det ikke til at komme udenom, hvis du vil ud med dit budskab.

Og derfor har det aldrig været vigtigere at kunne skrive.

 

Hvorfor skal du bruge tid på at lære at skrive?

Det bedste er, at copywriting er en klassisk disciplin, der holder, uanset hvilke sociale medier der er populære, uanset om du skriver nyhedsbreve eller blogger, og uanset hvilke algoritmeopdateringer der er kommet.

Copywriting tager udgangspunkt i psykologi og viden om, hvad der får mennesker til at reagere.

Og hvis du er god til at skrive – hvis du mestrer copywriting – vil du hurtigt kunne skabe større resultater i din virksomhed.

I 2019 har jeg for eksempel skrevet:
  • Et par e-bøger, der har resulteret i så mange konsulentopgaver, at jeg måtte takke nej til flere nye kunder. Derudover har de hver især solgt for et par tusind kroner om måneden.
  • Et LinkedIn-opslag, der gik viralt og blev set af 100.000+. Og resulterede i temmelig mange nye kontakter og et interview i landsdækkende radio.
  • En annonce, der gav mig næsten 600 nye leads til mit nyhedsbrev på to uger – med et budget på 1.400 kr.

Jeg har også skrevet pressemeddelelser, der havnede på forsiden af Politiken, blogindlæg der er blevet delt igen og igen samt instagram-opslag, der har givet nye kunder. Og emnelinjerne i mine nyhedsbreve sikrer, at min åbningsrate typisk er over 60%.

Men okay.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er der også andre ting, der har spillet ind på ovenstående resultater. Men ordene og det at kunne skrive ER altså stadig afgørende.

Mine tekster er mit fundament.

Vil du lære at skabe resultater med dine tekster?

Så tjek mine populære e-bøger ud, der allerede har været downloadet hundredvis af gange:

21 universelle skriveredskaber

E-bogen er en værktøjskasse med konkrete redskaber, du kan bruge, når du vil skrive tekster, der får opmærksomhed og bliver husket.

Skrivemindset

Hvis du kæmper med at komme i gang med dine tekster, troen på at du kan eller døjer med skriveblokeringer, så får du her konkrete redskaber til at komme videre.