Hvad kan du gøre, så flere får læst dit værdifulde blogindlæg, dit fantastiske nyhedsbrev og alt det gode content du deler på de sociale medier? Her får du tekstforfatterens 3 bedste hacks til at skrue dine læsertal i vejret.

 

1. Start med noget lækkert

Alt for mange starter deres tekster alt for tørt og alt for afsenderorienteret.

Hvis du ser dig selv starte en tekst med ord som ‘i anledning af noget rigtig kedeligt’, eller ‘en alt for tyk rapport viser’, så er det en ommer. For sætninger, der giver folk lyst til at tage en lur, giver ikke folk lyst til at læse videre. En anden fælde er at starte med ‘jeg mener’, ‘jeg har virkelig glædet mig til’ eller ‘se lige mit gode tilbud’.

Du skal vænne dig til at starte med noget INTERESSANT og RELEVANT … og det vil altså sige noget, der er interessant og relevant for din læser.

Det er faktisk ret simpelt.

Overvej, hvad der kan få din læser til at stoppe op og læse videre?

Hvad er det spændende, relevante, brugbare, inspirerende og nyttige for ham eller hende? Kan du provokere eller overraske på nogen måde?

Det er ikke sådan lige at sætte på formel, for der er uendelig mange mulighed for at starte din tekst godt.

Og det handler grundlæggende om, at du skal gøre som krimiforfatterme (der er en grund til, at en god krimi fanger fra side 1). Din indledning skal være lige så lækker som det fredagsslik, du ikke kan lade være med at købe. Den skal være indbydende og give lyst til mere.

 

 

2. Det handler om, hvordan du ser ud

Nu skal jeg fortælle dig en hemmelighed. Det handler ikke kun om, hvad du skriver, og hvor brugbart dit indhold er. Det handler også om, hvordan din tekst ser ud. Om den ligner noget, man godt gider at læse. For om din tekst er indbydende at se på eller ej er virkelig noget, der gør en forskel for, hvor mange der læser med. Prøv for eksempel at tage et kig på den tekstblok, jeg har skrevet lige her. Jeg har ikke brugt enter-tasten en eneste gang. Giver så mange tætskrevne ord dig lyst at læse? Synes du er let at holde overblikket og huske, hvor du er kommet til? Eller synes du, at den er lidt træls at læse? At teksten ser kedelig og måske ligefrem svær ud? Så lad mig lige fortælle dig noget: Denne tekstblok er ikke engang slem, for der er masser af luft både under og over den. Men prøv at sammenligne den med de andre to punkter i dette blogindlæg. Der bruger jeg entertasten flittigt, så der kommer masser af luft i min tekst. Hvis du er som de fleste andre mennesker, så vil du have markant mere lyst til at læse en tekst med mange korte afsnit frem for tunge tekstblokke som denne. Også selvom der står nøjagtig det samme. Så husk altid at tage et kig på din tekst, og vurder den visuelt – og sørg for at få brugt den enter-tast nok.

 

3. Giv læseren en chance til

Du skal gøre det let for folk at komme i gang med din tekst.

Det kan du gøre sådan helt konkret ved at lave mange indgange. Forstået på den måde, at hvis målgruppen ikke er blevet fanget af din overskrift, så er der måske noget andet, der fænger øjet og giver lyst til at læse. Og som hjælper med at fastholde den lyst undervejs.

Sandheden er jo, at de færreste mennesker læser en tekst fra den ene ende til den anden. De fleste af os skimmer kun. Og derfor skal du gøre det nemt at hoppe ind i din tekst.

Eksempler på indgange:

  • Overskrifter på din tekst er én indgang.
  • Underoverskriften er en anden.
  • Derudover er der mellemrubrikker.
  • Punktopstillinger har det også med at få opmærksomhed.
  • Billedtekster kan virke godt.
  • Faktabokse er også gode.
  • Fremhævede citater tiltrækker sig også opmærksomhed.
  • Ord skrevet med fed, skråskrift eller versaler kan også noget.

Denne liste er ikke udtømmende.

Husk blot, at indgangene er alt det, der skiller sig ud fra resten af teksten.

Og hvis du er rigtig god, så sørger du ikke kun for at have mange indgange. Du sørger også for, at dine indgange er formuleret præcis så spændende, at din læser får lyst til at gå i gang med teksten.

Find flere gode råd til at skrive bedre tekster: